Kinderergotherapie

Ergotherapie bij kinderen

Kinderen ontwikkelen zich spelenderwijs. Soms kan een kind wat extra hulp gebruiken op gebieden die wat uitdagender voor hem/ haar zijn. Bij de ergotherapie gaan we spelenderwijs aan de slag met dagelijkse (school)vaardigheden. De behandeling vindt meestal in de praktijk plaats. Voor observaties en afstemming bezoeken wij ook de thuissituatie of school. 

 

Voorbeelden van indicaties voor kinderergotherapie:

Problemen bij de schoolse vaardigheden:

- Schrijven; pengreep, handschrift, lettervorming en pijnklachten na het schrijven

- Zithouding handhaven

- Knippen

- Concentratie/ zelfstandig schooltaakjes uitvoeren

- Zintuiglijke prikkelverwerking (sensorische integratie)

- Executieve functies

Problemen bij de Activiteiten van het Dagelijks Leven:

- Aankleden; veters strikken, aankleden (stappen) en fijn motorische handelingen, zoals knopen en ritsen hanteren

- Bestek hanteren,  boterham smeren

 

Emmie Voncken werkt ook met gevoelige kindjes (al dan niet hooggevoeligheid/ HSP). Zo kan een kind weinig zelfvertrouwen hebben of moeilijk in slaap komen. Vaak hebben deze kinderen baat bij kindermeditaties/ kinderyoga en adviezen. ReAttach therapie is een extra behandelmethode middel om hierbij in te zetten.

 

Sanne Timmermans heeft de post hbo-opleiding 'Sensorische Integratie Therapie' gevolgd. Dit is een therapie om in te zetten bij problemen rondom de zintuiglijke prikkelverwerking. Als prikkels te sterk of te zwak binnen komen bij een kind, kan dat tot veel ongemak leiden. Een kind kan daardoor niet goed tot ontwikkeling komen of hierdoor stress ervaren.

 

Het in kaart brengen en het 'behandelen' (dit gaat praktisch vaak om een advies op maat t.a.v. van de juiste 'aanpassingen') zorgen ervoor dat er beter mee omgegaan kan worden.